Velg en tradisjonell trebåt

Svært mange nordmenn velger i dag moderne båter i glassfiber eller andre materialer som trenger lite vedlikehold. Dette hjelper å kutte ned på vedlikeholdet, men samtidig så holder vi på å miste noe viktig i norsk båtkultur; trebåten.

Trebåtene er spennende og ikke minst, levende på en måte som de moderne båtene ikke er. Det er også et helt spesielt håndverk som ligger bak byggingen av en trebåt. Dette er kunnskap som det er viktig å overføre til de neste generasjonene båtbyggere og båtførere. Så i denne artikkelen vil vi slå et slag for å få flere til å velge trebåter.

Flere modeller

Flere modeller

Trebåter kommer i flere forskjellige størrelser, fra små robåter til større seilbåter.  De aller fleste velger de mindre trebåtene av økonomiske årsaker. Så det vanligste er å se de mindre båtene ute på vannet. De større båtene er et sjeldent syn i Norge, men desto vanligere i utlandet. Så det er ikke teknikken som er problemet, men økonomien.

Ønsker du en tradisjonell robåt så er ikke dette vanskelig å finne. Du kan velge alt fra en helt enkel båt til en forseggjort og detaljrik båt i samme størrelse. Skal du opp i litt større båter, med plass til flere og plass under dekk, går også kostnaden opp. Båtene av glassfiber og andre ikke-organiske materialer kan delvis masseproduseres. Det går ikke med trebåter. Her må man bygge hele skroget, bit for bit, med stor nøyaktighet.  Resultatet er noe de aller fleste vil være enig om er helt unikt og fantastisk.

Det er også mulig å finne modeller som har flere deler i tre, men de store delene er i glassfiber eller andre rimeligere materialer. En slik løsning hjelper å presse prisen ned, samtidig som båten har de spennende detaljene i tre. En god mellomting.

Bygg din egen båt

Bygg din egen båt

Det er også mulig å bygge din egen båt. Det høres kanskje litt skummelt ut, men i virkeligheten så er dette mye enklere enn å skulle prøve å bygge en båt av glassfiber eller lignende. Det finnes flere forskjellige YouTube videoer som leder deg igjennom hele prosessen.

Det er ikke nødvendig med så forkunnskaper, alt som trengs er iver og en villighet til å prøve. I forhold til konstruksjonsmetoder så er det selvsagt flere å velge mellom, men de to vanligste er carvel og klinker.

Carvel

Carvel handler om å bygge et sterkt skrog. Dette gjøres ved feste skrogplanker fra ende til ende på båtrammen. Skrogplankene er store og gjerne tunge, derfor kan man måtte ha hjelp til å få dem på plass. Et viktig kjennetegn ved båter som er bygget med denne metoden er at de har en jevn overflate. Metoden har vært i bruk siden middelalderen og er en av de viktigste grunnen til at de store skipene som ble bygget i industrialderen og senere tålte så mye. Noen ulemper er at selve båten blir ofte ganske tung og den kan føles stiv.

Klinker

Skroget på en båt konstruert med klinker metoden er også svært sterk, men her er det ikke snakk om en helt jevn overflate. Her festes plankene med litt overlapp, noe som gjør båten lettere og ikke minst svært manøvrerbare. De mindre modellene bruker klinkeklemmer for å feste plankene, en metode hvor spikerne drives gjennom plankene og bøyes over. Metoden har vært i bruk siden vikingtiden ettersom den var rimelig og leverte en båt man kunne stole på. I dag så brukes det ofte lim istedenfor spiker.

Dette er de to mest vanlige metodene, men det finnes også mange varianter og andre måter å bygge båter på. Mulighetene er mange.

Vedlikehold, med kjærlighet

Vedlikehold, med kjærlighet

Å ha båt er ikke bare moro. Man må også drive med vedlikehold og dette er noe som skremmer mange potensielle trebåteiere. En trebåt krever ofte litt ekstra vedlikehold for å holde treverket vakkert og sørge for at du har båt i mange år. Det er ikke snakk om så mange timer ekstra, men noen blir det.

Personlig så synes jeg det er koselig å tilbringe tid med vedlikehold av båten. Det er en viktig del av hele opplevelsen, å ta vare på båten som gir så mange gode opplevelser. Jeg synes dette er blitt enklere nå takket være teknologien. Mens jeg jobber så finner jeg frem favoritt spillelisten min på spotify eller hører på P4. I pausen så kan jeg sørge for å være oppdatert på nyhetsbildet hos sol.no, kjøre en virtuell båt hos  spillespill.no eller ha det moro hos pokerstarscasino.com. God underholdning, mens jeg jobber og i pausene, gjør at jeg synes det er helt greit å bruke litt ekstra tid på trebåten. Så vedlikeholdet behøver ikke å være et stort problem, det gjelder bare å finne en god rytme. Skulle ikke du ha lyst til å drive med dette selv, så er det heldigvis mange andre som gjerne tar på seg denne jobben for deg. Så ikke la dette være en grunn til å ikke skaffe deg en trebåt.