SS Sørlandet- Rangvald Jarl

En grei måte og starte livet ute på havene på er å ta seg en tur innom en av de maritime skolene vi har i landet. Det er en god del av dem, og de fleste vil nok velge ett av skoleskipene som vi har. Da får man det virkelige livet ute på havet inn med en gang. Flere av disse skipene er eldre seilskuter som har lagt det til rette for nettopp dette.

SS Sørlandet

Skoleskipet SS Sørlandet ble bygget ved Høivolds Mekaniske Verksted som holdt til i Kristiansand. Det ble ferdig 1927 og er i dag verdens eldste fullrigger som er operativ. Også dette skipet ble bygd med formål om og lære opp sjøfolk til arbeid i den Norske handels flåten. Det er også det første Norske seil skoleskip som er bygget i stål, det har en lengde på nesten 65 meter og en bredde på nesten ni meter. Det er en tremasters fullrigger som tar ett mannskap på 20 og tar 150 passasjerer. Opprinnelig var det ikke montert motor i skipet det ble etter montert og gir den en fart på 9 knop, toppfarten med seil er oppgitt til rundt 14 knop. Det er 27 seil med en seilflate på litt over 1200 kvadratmeter. SS Sørlandet ble det første skoleskipet som krysset Atlanterhavet og kom frem til Chicago i 1933 hvor det var med på ett innslag i fra Norge rundt tilstelningen A Century in Progress. Under krigsårene ble skipet brukt til flere ting, kull lager, fangeskip og losji skip for Tyskerne. Det sank i havnen i Kristiansand på denne tiden, men man fikk hevet det og gjort det betydelige reparasjoner og vedlikehold da krigen var over. Skipet fungerte som skoleskip helt fram til midten av 70 tallet, da ble det beregnet som utrangert. Det var da Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet overtok skipet og foretok igjen en stor oppgradering og nødvendig vedlikehold. Skipet foretok mange tokter rundt omkring i verden samt var med på flere regattaer. I dag er det blitt gjort om til ett vanlig skole skip, det er da videregående skole som heter A+ World Academy. Det er beregnet på studenter som tar Advanced Placement fag. En flott måte og ta skolefaget på, samtidig får man oppleve verden.

MS Rangvald Jarl

 

MS Rangvald Jarl

MS Rangvald Jarl ble sjøsatt i midten av 50 tallet ved det Tyske veftet Blohm & Voss. Det ble opprinnelig bygd for å erstatte hurtigrute skipene som hadde gått tapt under krigen. Etter omtrent 40 år som hurtigrute skip ble det lagt ut for salg i midten av 90 tallet. Det var da Unge Sjømenns Kristelige Forening som kjøpte skipet. Etter ombygging ble Stavanger hjemmehavnen til skipet og var under Rogaland videregående sjøaspirant skole. Dette har blitt ett godt kjent skip i landet, det var på dette skipet at TV programmet Sommeråpent i både 0213 og 1015. Krimserien Mysteriet på Sommer båten ble også spilt inn om bord, det ble over 40 episoder av denne innspillingen.Skipet er på litt over 80 meter langt og er litt over 12 meter bred. Toppfarten er på rundt 17 knop og den tar ett mannskap på 80 samt rundt 400 passasjerer.