Raske båter 2

Det å sette fartsrekorder til lands og til vanns har blitt en besettelse for mange farts entusiaster. Forsøkene har blitt mange, men det er jo ikke så enkelt. Fartsrekorder på vannet krever at båt og motor er samspilt og utprøvd skikkelig for at rekordene kan slås. Det er jo også en ganske dyr interesse og drive på med, på motor båter er det gjerne en form for jetmotorer som blir brukt og de er jo ikke akkurat billige.

Bluebird K7

Bluebird K7

Bluebird K7 kjøres og eies av Donald Campell i fra England, med denne båten har Campell satt hele syv verdensrekorder. Donald fulgte i sin fars fotspor med å sette rekorder, hans far Sir Malcom Campell hadde verdensrekorden både på land og på vannet i 1920 og 30 årene. Donald startet med sin fars båt Bluebird 4 med og prøve og sette nye rekorder, det gikk ikke så bra selv om båten hadde blitt oppgradert. Han valgte da å satse på en ny båt, det ble da Bluebird K7. Båten hadde stålramme med aluminiums skrog og ble designet av Lew og Ken Norris. Båten ble så bygd hos Samlesbury Enginering og det ble montert en turbojet motor av typen Metropolitian Vickers Beryl. Båten var designet til å tåle hele 400 kilometer i timen og var den eneste suksessfulle jet drevene båten i verden frem til i slutten av 60 tallet. Båten ble sjøsatt tidlig i 1955 og satte sin første rekord senere samme året, det ble hele syv rekorder i mellom 1955 og 1964. Den første rekorden lød på 325,60 kilometer i timen og den siste var på 444,71 kilometer i timen, en økning på nesten 120 kilometer i timen. Han fulgte i sine fars fotspor også på land, i 1964 hadde han fartsrekorden både på vannet og på land, godt gjort. Han ville gjøre ett nytt forsøk på og nå 300 mph eller 480 kilometer i timen, en milepel for han. Båten ble oppgradert og det ble satt inn en ny motor, Bristol Siddeley Orpheus jet motor. Den var vesentlig lettere og mye kraftigere enn den han hadde hatt tidligere. Dette forsøket ble en nedtur for han, luftinntaket kollapset og motoren ble ødelagt. Ny motor ble så satt inn, denne gangen ble det en motor i fra ett jetfly av typen Folland Gnat. Etter en del prøving og justeringer gjorde Donald ett nytt forsøk i 1967, det endte katastrofalt. Han hadde en fart på 510 kilometer i timen ved starts streken men noe gikk galt og båten løftet seg opp i fra vannet og smalt hardt ned igjen. Donald Campbell ble drept momentant i denne ulykken.

Man gjorde forsøk på å finne Donald og båten, og man fant deler av båten men ikke Campbell. Det ble så besluttet og la alt bli liggende nede i sjøen. Ikke før etter 34 år senere fant man Campbell og det meste av båten. Bluebird K7 har så blitt restaurert av noen ildsjeler og sjøsatt igjen i år, det ble gjort noen forsiktige forsøk med farten og de kom opp i 240 kilometer i timen. Det ble ikke gjort noen flere forsøk etter det.