Norske skoleskip

Det å velge seg ett yrkesliv ute på havet krever en viss form for utdannelse i dag, og maritime skole bør man ha dersom man skal ha en slik jobb. Slike skoler har vi hatt i mange år her i Norge.

Man var ikke så nøye på dette i gamle dager, da tok man lærdom om livet om bord etter hvert. Men det kom skoleskip og mere landlige maritime skoler og det har blitt en del av dem opp igjennom årene. Skoleskipene var kanskje det beste alternativer da man der fikk oppleve sjølivet direkte.

Statsråd Lehmkuhl

En av våres eldste skoleskip som fortsatt er i drift er den tre masters stålbarken Statsråd Lehmkuhl. Det ble sjøsatt i 1914 i fra det Tyske verftet Johann C Tecklenborg som ligger i Bremerhaven. Den flotte skuta brukes ikke bare til skoleskip men også til regattaer og til andre private arrangement. Når det brukes som skoleskip legger man opp lengre turer som til Karibien og Kanariøyene. Da får jo elevene oppleve en virkelighet som de lærer mye om. Skipet ble opprinnelig bygget for og være nettopp et skoleskip, da for de Tyske ungdommene som valgte ett liv ute på havet. Skipet ble tatt av Engelskmennene etter den første verdenskrigen som ett krigsbytte og havnet i Norge i starten på 1920 tallet. Da ble det driftet av Bergen Skoleskib i over 40 år, da ble kostnadene for store for dem. Det ble da en fare for at skipet igjen skulle havne i utlandet men heldigvis så kjøpte den Norske rederen Hilmar Reksten skipet. På slutten av 1970 tallet ble skipet så overført til Statsråd Lehmkuhl Stiftelsen som i dag fortsatt drifter skipet. Skipet er litt over 84 meter langt og nesten 13 meter bredt. Toppfarten med maskindrift er rundt 11 knop mens med seil opp i mot 17 knop. Det er totalt 22 seil som gir en seilflate på litt over 2000 kvadrat meter. Det kan ta 350 passasjerer, men som skoleskip er det 150 elever og ett fast mannskap på 17 som er standard. Regattaer har det blitt en god del av på skipet, da gjerne under Tall Ship`s Races hvor det har klart ti gull, seks sølv og fire bronser siden 1960.

Christian Radich

Christian Radich

Det skoleskipet som nok er mest kjent her i landet er nok Christian Radich, skipet sto ferdig og ble overlevert i 1937. Det ble bygd på Framnæs Mekaniske Værksteder som lå i Sandefjord. Det var reder Christian Radich som donerte penger til byggingen av ett skoleskip og stiftelsen Christiania Skoleskib. Resultatet ble da en tremastet fullrigger i klinket stål, det er en fast besetning på 18 og de har en kapasitet i dag på 88 elever. Skipet er litt over 60 meter og nesten ti meter bred, med motordrift gjør den rundt ti knop og med seildrift rundt 14 knop. Det er 27 seil som gir en seilflate på rundt 1350 kvadratmeter. Skipet var en kjent skikkelse i mange land under 70 tallet da den Engelske serien Onedin linjen gikk på TV.Det har også blitt en del premier under Tall Ship`s Races samt paradeoppdrag flere steder rundt omkring i verden