Norske kjente båter

Norge har en lang og tradisjonsrik historie innen båtbygging og sjøfart, kanskje ikke så rart med det lange kyst linjen vi har. Mange småbåter har blitt produsert langs kysten av erfarne båtbyggere og da størrelsen på båtene økte rundt omkring i verden fulgte de etter. Mange av disse båtene har gått inn i historiebøkene og noen av dem finner man utstilt så man kan se hva slags båter de hadde på den tiden.

Maud

Maud

Seilskipet Maud som ble sjøsatt i 1917 er ett av disse historiske skipene våre, det var Roald Amundsen som bestilte skipet for sin ekspedisjonstur nummer to til Arktis. Båtbyggeren Chr Jensen fikk oppdraget med og bygge skipet, han holdt til rett utenfor Oslo. Denne turen til Amundsen gikk ikke som han hadde planlagt, det tok hele seks år før han kom frem til bestemmelses stedet i Alaska. Her ble skipet begjert inn i konkursboet hans. Det gikk i en periode som frakteskip frem til det grunnstøtte utenfor Viktoria Island. Der lå det i mange år før Bærum kommune kjøpte opp skipet og startet den vanskelige prosessen med og få skipet tilbake til Norge. Det tok lang tid men skipet har nå akkurat ankommet til sitt opprinnelsessted

Gjøa

Gjøa

Gjøa var opprinnelig en fiskebåt før Amundsen kjøpte skipet til bruk i Arktiske strøk. Det ble bygd i starten på 1870 tallet og overtatt av Amundsen i begynnelsen av 1900 tallet. Dette ble hans første erfaring med å seile oppe i ishavet og fikk med tidligere eier på en omtrent seks måneders tur for og få erfaring med ishavet oppe ved Arktis. Gjøa var en solid båt som var bygd for og drive med fiske i Arktis, den er rundt 70 fot lang og 20 fot bred. Skipet gjennomgikk en del endringer før Amundsen satte kursen nordover mot Nordvest Passasjen i 1903. Starten gikk ikke som planlagt, de kom inn i uvær og de satte kursen inn til King William Island. Her ble de i rundt to år fordi båten frøs inne, da fikk de endelig fortsette turen. Men gleden ble kortvarig for de frøs inne igjen ved Herschel Island hvor de ble i rundt åtte måneder. Det tok sin tid men de nådde målet som var San Francisco og ble der møtt av ett stort folkehav som hyllet dem for deres bragd. Gjøa ble værende i San Francisco i nesten 70 år før det ble fraktet tilbake til Norge. Her kan man se skipet på Frammuseet rett utenfor Oslo.

Fram

Fritjof Nansens skip Fram en nok ett skip som har havnet i historiebøkene. Skipet ble sjøsatt i Larvik i starten på 1890 tallet, det var Colin Archer en godt kjent båtbygger som sto for byggingen av skipet. Det var en solid båt som skulle kunne takle skru isen og kunne brukes som isbryter. Turen opp mot Nordpolen hadde ikke gått som planlagt, han kom ikke frem til det geografiske punktet. Den andre turen skipet tok opp i ishavet var med Otto Sverdrup som skulle kartlegge områdene rundt Grønland.Roald Amundsen tok tur nummer tre med skipet, da til sydpolen. Turen startet i 1910 i fra Oslo og han klarte og bli den første på Sydpolens geografiske punkt. Fram er i dag utstilt på Fram museet som også ligger rett utenfor Oslo