Navigasjon

Det å ferdes ute på de syv hav krever jo en god del navigasjon. Man vil jo komme frem til det stedet som er bestemt uten problemer. I gamle dager var dette ikke så enkelt, men de brukte solen om dagen og seilte etter stjernene om natten. En forutsetning var da at det var skyfritt, ellers kunne man fort havne utenfor kursen. Men med tiden fikk man jo andre hjelpemidler til navigasjonen.

Tekniske hjelpemidler

Tekniske hjelpemidler

Det som ble en av de første hjelpemidlene for navigasjon var Jakopsstav også kaldt radius astronomcus. Instrumentet ble først brukt kun innen astronomien men man så fort nytten av dette instrumentet for bruk til navigasjon ute på havene. Oktant var det neste ut i starten av 1700 tallet, dette var et geometrisk måleinstrument. Dette ble igjen erstattet med sekstanten noen år senere.Sekstanten er ett vinkelmål instrument som kan beregne vinkelen til himmel legemer og sammen med klokke og geometriske tabeller kunne man fastsette hvor man var og sette riktig kurs ut i fra de beregningene. Kompasset er ett mere kjent navigasjons metode i dag, det angir retningen mot den magnetiske polen. Men det har blitt brukt provisoriske kompass i fra virkelig gamle tider som i Kina, der blir det beskrevet kompass i fra år 1090. Det gikk da ikke lange tiden før dette instrumentet også kom til Europa, riktignok var disse veldig primitive men gjorde sin misjon allikevel. Kompasset finnes i tre forskjellige hoved grupper, magnetisk kompass, gyro kompass og elektrisk kompass- Her har man igjen forskjellige undergrupper som skipskompass, peilekompass og orienterings kompass.

Skipskompasset

Skipskompasset

Skipskompasset er tilpasset bruk i forskjellige fartøyer som båter, biler eller fly. Her er det en grader skive og den er gjerne veskedempet på grunn av bevegelsene fartøyene gjør. På de store skipene hadde de gjerne to kompass på plass, ett hoved kompass og ett avlesnings kompass plassert litt i fra hverandre.

Orienteringskompasset

Det som vi vanlige mennesker har brukt mest av er orienteringskompasset, ett kompasshus påmontert en liten plastplate. Her bruker man graderingene på kompasshuset til å bestemme retningen man vil ta og når nålen viser nord følger man pilen på plastplaten. Det skulle nesten vært en selvfølge for de som ferdes mye ute i naturen og ha med seg ett kompass i tursekken. Da hadde man nok sluppet unna noen av de mange rednings aksjonene hvert år for og finne de som har gått seg bort.

Elektronisk kompass

Elektronisk kompass

Det som vi bruker til dagens navigasjon er elektronisk kompass eller GPS som det oftest kalles. GPS- Global Positioning System er basert på satellitter som viser deg din eksakte posisjon og gir det informasjon om hvilken retning du skal ta når du legger inn ditt reisemål på enheten. Denne typen navigasjon har blitt utrolig populært og ha i bilene og de fleste bilmerker har i dag det montert som standard utstyr. Det som er det fine med disse apparatene er at de kan fortelle deg hvor langt det er til dit du skal og beregner tiden du vil bruke dit. Stadige oppdateringer via satellittene gjør at de også viser deg alternative ruter om det er problemer underveis.