MK Faxsen

Norsk skipsfart har fått mange båter som er verdt og få inn i historiebøkene med årene. En del av dem har blitt historiske gjennom ekspedisjoner av forskjellige typer. Spesielt de som har vært på tur til de kalde strøkene for å utforske Arktisk og Antarktisk. Her har man lagd flere museer for at ettertiden skal få se disse båtene sånn de virkelig er. Men det er andre båter som også har fått en plass i den Norske historien.

Faxsen

MK Faxsen er en av disse båtene, det ble bygd av Nils Skandfer som holdt til ved Mosjøen. Det var Harald Pedersen som la inn ordren på båten som da sto ferdig i 1916. Faxsen er av typen Skandfer kutter som også går under betegnelsen motor kutter. Den er litt over 20 meter lang og er noe over 5 meter bred. Den originale Alpa glødekulemotoren har blitt byttet ut til en Wichmann 50 hesters en sylindret motor og yter en fart på rundt 8 knop. Faxsen var i familien Pedersen helt frem til 1997 da tok Stiftelsen Faxsen over båten.

Faxsen

De første årene

I de første årene ble faxsen brukt til fiske som da var familien Pedersen sin hoved inntekts kilde. Familien eide flere båter på denne tiden samt noen fiskebruk. Faren Hartvik satset mest på seilbåter mens de yngre satset på motorbåter. Men det kom dårlige tider og fiskebrukene ble lagt ned, dårlig Lofotfiske fikk skylden for konkursen som fulgt. MK Faxsen gikk også inn i konkursboet, den ble reddet av ett familiemedlem som lyktes med og få kjøpt båten tilbake til familien. Sesongene for fiske er jo delt opp i perioder så båten var i flittig bruk. Det var rundt 15 ansatte på båten så de måtte ut og fiske når mulighetene bød seg. Storsildfiske ute på vest landet foregikk på nyåret etterfulgt av Lofotfiske, sommer og utover høsten var det småsild fiske som var tingen. Da ble det gjerne mye farting rundt omkring i de mange fjordene for og få inn fangst i noten. Under denne tiden var det på det meste 15 manns besetning mot vanligvis ti stykker. I de roligere tidene på året fraktet de fisk mellom de forskjellige stedene som ligger langs kysten. De var jo viktig og holde skipet i drift, man tjente jo ingen penger på og la den ligge til havn.

Krigen

Da krigen brøt ut var skipet på nettopp et slikt fraktoppdrag, det ble stoppet av Tyske båter og de beslaga Faxsen etter de hadde losset det for fisk. Tyskerne brukte så båten til overvåking av Trondheimsfjorden omtrent hele tiden så lenge krigen varte, Pedersen fikk en slant for dette av Tyskerne i en periode, noe som kom godt med for familien på denne tiden. Etter krigen trengte den en skikkelig overhaling og så var det tilbake til fiske og frakt. Båten ble så bygd om etter at Stiftelsen overtok den og tar i dag 30 passasjerer og ett mannskap på åtte. Det blir arrangert turer og man kan være med på forskjellige stevner landet rundt med MK Faxen i dag. Dette er jo en av de best bevarte veteran fiskebåtene vi har.