Katastrofer på havet

Det og kunne ha sin arbeidsplass ute på havet er manges store drøm. Bare reise rundt i verden og få betalt for det er jo en fin måte og komme seg rundt på. Det kommer jo an på typen skip man er på hvor mange ganger man anløper havner. Små stykkgodsbåter er jo ofte innom land, mens de store oljetankerne er ganske sjeldent innom havner. Men det og ha havet som arbeidsplass kan være farlig, da det er mye dårlig vær og det har mange ganger medført til katastrofer ute på havet.

MV Wilhelm Gustloff

Det er ikke bare dårlig vær som er en stor risk ute på havene, krigshandlinger kan også selvfølgelig gi store katastrofer. Den største av dem alle er når passasjer skipet MV Wilhelm Gustloff ble senket av russisk ubåt i 1945. Her har man ikke det nøyaktige antallet omkomne man regner med at det var mellom 6000 og 9000 menneskeliv som gikk tapt. Skipet ble brukt til å evakuere flykninger da det ble senket i Østersjøen og det var bare rundt 1300 mennesker kom ut av dette med livet i behold. Skipet ble bygget i Tyskland ved Blohm und Voss som holdt til i Hamburg og ble sjøsatt i 1936. Det var det første skipet i verden som vart bygget for cruise trafikk. Skipet var litt over 200 meter langt og litt over 20 meter bredt, det hadde normalt plass til rundt 1450 passasjerer og ett mannskap på litt over 400. Motoren gav 9500 hestekrefter som gjorde at skipet hadde en fart på litt over 15 knop. Skipet gikk i vanlig cruise trafikk frem til starten på den andre verdenskrigen, da ble skipet bygd om til ett feltsykehus for den Tyske marinen. Skipet var også innom Norge under krigen, da for og transportere sårede soldater tilbake til Tyskland. Skipet ble også en tid benyttet som kaserne for elever ved ubåt skolen i Gdynia som tyskerne hadde opprettet der. Det var på slutten av krigen at skipet startet med å evakuere mennesker i fra områder som de Russiske styrkene tok stadig mere over. Det var full panikk og hastverk med og komme seg unna området som gjorde at man ikke fikk registrert alle som stormet om bord. Derfor er antallet omkomne noe usikkert.

MS Goya

 

MS Goya

MS Goya led den samme skjebnen noe senere det samme året, det hadde plukket opp flyktninger i fra Hela Halvøya som skulle fraktes til Tyskland. Skipet ble bygd på det Norske verftet Akers Mekaniske Verksted som lå i Oslo, det ble sjøsatt i 1940. Her regner man med at minst 7000 mennesker omkom og det var kun 172 som klarte å overleve.

SS General von Steuben

SS General von Steuben

Det var jo ganske mange skip som ble senket under krigsårene, også SS General von Steuben ble senket av Russisk ubåt i 1945. Det var et passasjer skip som oste av luksus, det ble sjøsatt i 1923 og en lengde på nesten 170 meter og en bredde på nesten 20 meter. Også på dette skipet er man usikre på hvor mange som omkom, men man regner med rundt 3000 til 4000 menneskeliv gikk tapt.