Forskjellige trebåter

Det å lage sin egen båt har vi gjort i veldig mange år her til lands, en lang kystlinje og mange innsjøer og elver som har blitt benyttet til har gjort båten til ett nyttig hjelpemiddel. Det var gjerne lokale bønder som bygde sine egne små trebåter for fiske og frakt av folk og varer. Det var ett tidkrevende arbeid men resultatet ble en flott båt som varte i mange år.

Byggingen

Det å sette i gang en og bygge sin egen båt er det mange som har gjort og stolt viser frem mesterverket når det er ferdig. Hvilken type båt og materialer som blir brukt er litt avhengig av de lokale resursene man har. En av typene som ofte er brukt er karavell bygd båt, det blir en solid båt som tåler mye. Den andre metoden er klink bygging, disse to metodene er de som er mest benyttet her i landet i mange år. Kravell bygging er ett indre rammeverk som man legger på glatt treverk side mot side mens på klink bygging er treverket overlappet som bildet over viser. Kjølen var bygd opp med ett indre rammeverk av spanter og bjelker. Plankene ble så lagt til kant mot kant og naglet på plass mot bjelkene og spantene. Dekket hadde det samme prinsippet, og resultatet ble en solid båt. For og ikke få lekkasjer mellom plankene ble det benyttet spunnet hamp som ble presset inn i mellom sprekkene. Materialene som ble mest brukt her i landet var da Eik til spantene og bjelkene mens de glatte plankene var variasjonen stor, det var avhengig av de lokale resursene man hadde tilgjengelig. Dette resulterte i sterke og solide båter som har sin opprinnelse i fra sentrale Europa som da ble brukt til og frakte varer og mennesker rundt omkring til de forskjellige byene i Europa. Det ble fort vist interesse i fra de militære da disse båtene kunne lett få montert tunge kanoner noe som var umulig før denne byggemetoden kom. Da var det kun lette små kanoner som var i bruk, de gjorde nok nytten sin også men med større kanoner fikk man jo ett helt annen slagkraft som var avgjørende i kamper til havs. Det var de landene som på den tiden var de største i verden på sjøfart, Spania, Nederland, Frankrike, England og Italia som startet med disse båt typene. Det er funnet skip som har brukt denne byggemetoden helt tilbake i fra faraoenes tid. Skipet er funnet i Egypt og det har blitt beregnet og være i fra rundt år 2500 f.Kr. Det blir kaldt Khufu og er på rundt 40 meter langt og tilhørte faraoen Keops som styrte landet på den tiden. Det var flere varianter av kravellbygg på denne tiden, en av dem er halv kravell. En halvkravell har under vannlinjen klink bygg mens over vannlinjen er den kravell bygd. Mange påsto at denne metoden og bygge på var mye enklere og raskere en ren kravell og ren klink bygg. Resultater er stort sett det samme, sterke og solide båter.

Byggingen