Flere båttyper og byggemetoder

Båten har vært et nødvendig fremkomstmiddel i utrolig mange år. De første trebåtene var stokkebåter. Det var trestammer som var hugd ut og så da ut som en kano. Utviklingen av disse stokkebåtene har ført frem til de båtene vi har i dag som vanlige kanoer og videre til andre former av småbåter. Materialene som har blitt brukt gjennom årene har også endret seg mye. Alt fra plast, glassfiber, stål, aluminium og betong er det som benyttes i dag.

De første

Den eldste stokkebåten som har blitt funnet er omtrent 10 000 år gammel, den fant man i Nederland. Også her i Norge har man funnet stokkebåter men ikke så gamle, omtrent 2000 år gamle. Man så at det gikk an og endre på disse stokkebåtene, man startet med og legge bord opp på sidene og fikk da en noe større båt. En form for pongtonger ble også montert for å stabilisere båten bedre. Dette har resultert i båter som kanoer, katamaraner, pram og utrigger båtene vi har i dag. Da de startet med å legge på flere bord langs sidene ble disse så klinket fast, det ble da de første klinkbygde båtene. Man begynte også å lage mere spisse ender foran og bak i stedet for de butte endene stokkebåtene hadde, dette gjorde fremdriften bedre. Etter hvert som tiden gikk ble det bygget større og større typer av disse båtene og man kunne da ferdes stadig lengre distanser. I Europa har denne bygge metoden vert vanlig i mange år mens i Amerika hadde de sin egen byggestil. Der brukte de lister som de klinget på i stedet for planker, da gjerne på båter med spisse og skarpe linjer.

De første

Med årene har det jo kommet mange flere materialer som er i bruk under båtbygging, men det er for det meste tre som gjelder mange steder fortsatt. Særlig på de litt mindre type båter. Aluminium, plast, glassfiber og stål blir mye brukt på de større båtene, kommer jo litt an på bruksområdet båten skal ha. En av de nyere bygge måtene er med det som kalles kaldbarking, det startet da Epoksy limet kom ut på markedet. Her har man en form som man så legger ned spantene i for og så legge lister som så dekkes av finer plater som er limt sammen med Epoksylimet. Det slipes og pusses så ned for til slutt å legge på ett ganske tynt lag med Mahogni både utvendig og innvendig. For hvert lag slipes og poleres det for og få en så fin finish som mulig, deretter er det lakkering og igjen polering til resultatet er godt nok. Denne metoden gir en veldig sterk båt som krever lite vedlikehold som man da kan nyte i mange år. Oppblåsbare båter har også kommet seg godt inn på dagens marked, kanoer, små robåter og små motorbåter er da de mest vanlige typene. Enkle og frakte med seg da de ikke veier mye og tar liten plass. RIB er en båtmodell som virkelig har blitt populær, den fås i flere varianter og er tilpasset mange forskjellige bruksområder.