En kort historie om dampskip

En kort historie om dampskip

Dampskip var en oppfinnelse på 1800-tallet som overtok etter seilbåtene. Disse skipene hadde en kullfyrt maskin som drev skipet fremover. Det første dampskipet het «Clermont» og ble sjøsatt i New York. Det har vært ulike metoder for å drive dampskip; i begynnelsen kombinerte man damp og seil, deretter overtok kullfyring i 1920-årene, og så kom oljefyring. I tillegg har man brukt dieselmotorer i stedet for dampmaskin, og i dag er dampturbin det mest vanligste.

Dampskip i Norge

Det første dampskipet som krysset Atlanteren het DS «Savannah», og var innom Arendal på turen – dette var første gang man opplevde dampskip i Norge. De første dampskipene i Norge het DS «Constitutionen» og DS «Prinds Carl». Norge var ikke en stor nasjon når det gjaldt dampskip, men var med i utviklingen, og hadde for eksempel en stor dampskipflåte i Bergen i 1883. Overgangen fra dampskip til motorskip gikk raskt i Norge.

Selv om Norge ikke var en av de største sjøfartsnasjonene, så fulgte man med i utviklingen, ved Norges havnebyer. Det første norske dampskipet som ble bygget het «Kong Ring», og ble bygget utenfor Hønefoss. Likevel er det DS «Skibladner» som er det mest kjente dampskipet på Mjøsa. DS «Skibladner» ble bygget i Sverige, og er fremdeles i drift med rutefart mellom byer som Gjøvik, Hamar, Moelv og Lillehammer. Dampbåten kalles også «Mjøsas hvite svane». Hjemmehavnen er på Gjøvik, og om sommeren blir det arrangert såkalte «Gladjazzturer», med musikk av Gosen Gla’jazz.

Dampskip i Norge

Også Telemarkskanalen er kjent for dampbåter, for eksempel M/S Henrik Ibsen og M/S Victoria. M/S Victoria seiler mellom Dalen og Skien (105 km) i sommersesongen. Den er bygget i 1882 i Oslo, og er senere blitt ombygget til motorskip. Dette er ikke bare en vakker dampbåt, men på reisen så får man oppleve kulturen i Telemark gjennom en fantastisk båttur. Telemarkskanalen er bygget i 1892 og har 18 sluser.

RMS «Titanic»

Det mest kjente dampskipet i verden er RMS «Titanic». Det ble bygget i 1912 og var det største dampskipet i verden. Dampskipet er kjent som et av verdens fremste skipsforlis, etter at det støtte på et isfjell og sank, på reisen fra Southampton til New York. Det var sagt at dette var et dampskip som ikke kunne synke, likevel skjedde det. Denne historien er verdenskjent og har blitt gjenfortalt i film og bøker. Titanic var ett av tre nesten identiske søsterskip som ble bygget i Belfast. De to andre dampskipene het Olympic og Gigantic. Også Gigantic sank, under første verdenskrig. Den store folkevandringen mellom Europa og Nord-Amerika var noe av grunnen til at man bygget slike store havskip, fra midten av 1800-tallet til første verdenskrig. Det var 1.500 mennesker som omkom i Titanic-ulykken, og dette var et luksusskip. En av grunnene til ulykken kan ha vært at det var mye is i området, som Titanic fikk meldinger om, men kapteinen justerte ikke ned farten. Det var heller ikke nok livbåter til alle passasjerene da ulykken inntraff. I