De største båtene

Etter hvert som utviklingen har gått fremover har båtene blitt stadig større og større. Det er da gjerne båter som blir brukt til frakt mellom verdenshavene, båter som har blitt bygd for forskjellige typer last. Oljetankere, bulk båter, gassbåter, stykkgods båter og mange andre varianter.

Båtene blir da som regel brukt til bare det de er bygget for og med stadig større etterspørsel innen varehandelen har ført frem til utrolig store båter der ute på havene.

Mont

Mont

Den båten som foreløpig står øverst på listen er oljetankeren Mont, supertankeren er den lengste og den tyngste båten er bygd så langt. Med sine nesten 460 meters lengde og en bredde på omtrent 70 meter bred er den litt av en koloss. Skipet ble opprinnelig bestilt av en Gresk mann som senere kansellerte ordren, men verftet Sumitomo Heavy Industries som holder til i Japan fullførte allikevel bygget. Den ferdige båten ble så kjøpt av Universal Petroleum Carriers, de holdt til i Hong Kong og døpte skipet om til Seawise Gigant i 1979. Skipet har byttet eiere flere ganger og endret navn like mange ganger. Under krigen mellom Irak og Iran ble skipet truffet av bomber og tok fyr for så å synke, men det var ganske grunt på stedet så det ble liggende med mesteparten av skroget over vann. Dette skjedde etter bare åtte år i trafikk, etter krigen kjøpte så Norman Internasjonal vraket og berget det og fikk så satt det i stand igjen. Noe som var en ganske omfattende jobb. I 1991 var skipet i fart igjen, da under navnet Happy Gigant. Samme året havnet båten i Norge, det var rederiet Jørgen Jahre som kjøpte det og ga det navnet Jahre Viking. Neste eier var også Norsk, det var First Olsen Tankers og de igjen døpte den om da til Knock Nevis. Etter rundt 18 år under Norske eiere ble det så solgt videre til Amper Development Corporation som døpte båten om til Mont. Dette enorme skipet tok omtrent 565 000 tonn olje og for fremdrift var det satt inn dampturbinmotor som yter omtrent 30 000 Kw, dette ga skipet en fart på rundt 16 knop. Mannskapet besto av 30 mennesker som sørget for fremdriften og vedlikeholdet om bord. Etter omtrent 30 år i oljetrafikken ble så båten strandet for opphugging i India.

Globe

Det største container skipet foreløpig er CSCL Globe med sine rundt 400 meters lengde og rundt 60 meter bred tar denne kolossen hele 19 100 containere på 20 fots størrelse. Det var Hyundai Heavy Industries som har base i Sør Kore som sto bak byggingen av båten. Det var det første av fem like båter som rederiet China Shipping Container Lines hadde bestilt. Den første av disse ble sjøsatt i 2014. Her var det en motor som ytet omtrent 70 000 Kw, det ga båten en fart på rundt 22 knop. Her er det også 30 mennesker om bord som skal sørge for det nødvendige vedlikehold og fremdrift. Det kreves jo en del for at ett lite samfunn skal holde det gående rundt omkring på havene.