Båter i Norges historie

Vi har bygget båter i utrolig mange år her i landet og mange av disse båtene har havnet inn i historiebøkene. Med god hjelp av våre reiselystne oppdagelsesreisende og de forskjellige ekspedisjonene som har blitt foretatt har det blitt en del av disse båtene. Norge har jo også en lang erfaring med båtbygging og ferdsel ute på havet, vi var vel engang en av de største sjøfarts nasjoner i verden.

DS Quest

DS Quest

En av disse skipene er DS Quest, skipet ble bygget opprinnelig som en hval og selfangst skip. Det var Erik Lindstøls Båtbyggeri som lå i Risør som bygget skipet i 1917. Det var da Morten A Ingebrigtsen som var eieren den første tiden. Den ble da brukt til nettopp hval og sel fangst samt ble den utleid i perioder til Det Store Norske Kullkompani som holdt til på Svalbard. I 1921 kjøpte så Ernest Shackleton skipet som da het Foca 1 og døpte det om til Quest. Han skulle bruke skipet på den planlagte Shackleton Rowett ekspedisjonen til Antarktis. Skipet seilte så over til England for ombygging og forberedelser til turen, det startet på ferden senere samme året og ankom Sør Georgia som er en øy rett nord for Antarktis tidlig neste år. Men her døde uheldigvis Shackleton dagen etter ankomst og det ble da Frank Wild som overtok ansvaret for ekspedisjonen. Men det ble ingen suksess denne turen, det viste seg at skipet ikke egnet seg så godt som de trodde i pakkisen. Skipet byttet eiere flere ganger og var stadig på farten oppe i isødet rundt Nord Polen. Under krigen var skipet under Nortraship og foretok flere farefulle oppdrag. Men skipet kom seg helskinnet igjennom krigen og gikk i frakte fart frem til 1962 da det forliste ved Newfoundland.

DS Antartica

Også DS Antartica ble bygget for å drive med sel og hvalfangst oppe i ishavet rundt Nordpolen. Det ble bygget i Drammen ved Holmen og var en dampdrevet polarskute.Skipet gikk i flere år som fangstskip frem til Svend Foyn kjøpte den for og foreta en ekspedisjon til Antarktis. Ekspedisjonen fikk navnet Antarctic og ble en historisk tur for de involverte. Det var åtte mann som ble de første i verden til og kunne gå i land på Kapp Adare, derved ble de også de første til og sette sine ben i det Antarktiske kontinentet. Før skipet vendte tilbake til Norge døde Foyn og fikk derved ikke oppleve hyllesten for prestasjonen. Skipet ble solgt flere ganger i tiden som fulgte, stort sett ble det brukt til flere ekspedisjoner i de kalde strøkene. Det ble også i perioder brukt som forsknings skip i områdene Spitsbergen og Grønland for og så sette kursen ut på flere ekspedisjoner.

Det var også en svenske med navnet Otto Nordenskjøld som eide skipet en stund. Hans planer var og overvintre på Falklandsøyene, men da de skulle hentes ut etter vinteren gikk skipet lekk og forliste. Heldigvis kom alle seg i land, men det tok nesten enda ett år før de ble reddet ut av isødet.